اسکانیا؛ از کالسکه تا اتوبوس

اسکانیا؛ از کالسکه تا اتوبوس

اسکانیا؛ از کالسکه تا اتوبوس | شرکت اسکانیا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ماشین های سنگین و انواع کامیون، اتوبوس، موتورهای دیزلی و کشتی در دنیا محسوب میشود که تاریخچه ای طولانی در کشور زادگاه خود، سوئد دارد. در سال ۱۸۹۰ پیتر پیترسون با احداث کارخانه ساخت کالسکه در استکهلم سوئد، سنگ بنای اسکانیا را بنیان کرد و در سال ۱۸۹۷ با رشد صنعت خودروسازی، اولین خودروی سواری خود را روانه بازار کرد و در این بین شخصی به نام فیلیپ ورسن قبل تر از اسکانیا در سال ۱۸۹۱ با هدف تولید واگن های باربری ریلی شرکت وابیس را راه اندازی کرد که متاسفانه بخاطر مشکلات مالی در آستانه تعطیلی بود.

تاسیس شرکت اسکانیا

اسکانیا در سال ۱۹۰۰ توسط گوستا و اریکسون در شهر صنعتی مالمو سوئد فعالیت خود را با تولید دوچرخه آغاز کرد و در سال ۱۹۰۳ اولین ماشین های مسافربری اسکانیا از تولیدات این کارخانه روانه بازار شد. در ادامه فعالیت های چشمگیر خودروسازی اسکانیا در سال ۱۹۰۵ اولین موتورهای اسکانیا ساخته شدند تا شروعی برای تولید ماشین سنگین کامیون باشند.

در  سال ۱۹۱۰ تعطیلی شرکت واگن سازی وابیس همزمان با رشد و ارتقا شرکت اسکانیا بود که با رشد روز به روز خود در صنعت خودروسازی و ارتقا بیش از حد تصور، دنیا را شگفت زده میکرد. اما با اینکه محصولات اسکانیا در مرحله ی فروش محصولات خود مشکلی نداشت، در تولید و تهیه اولیه محصولات خود مشکلات زیادی داشت که نهایتا در سال ۱۹۱۱ آلفرد نوردمن مدیر عامل شرکت اسکانیا تصمیم به همکاری با شرکت واگن سازی وابیس که در حال ورشکستگی بود، گرفت.

با این تصمیم گیری شرکت اسکانیا در مالمو با تولید کامیون و شرکت وابیس با تولید اتومبیل های مسافربری در شهر سودتلیا به کار خود ادامه میدادند. همینطور تغییراتی در محل قرار گیری دفتر مرکزی این شرکت صورت گرفت و از مالمو سوئد به ۳۰ کیلیومتری استکهلم در شهر سودتلیا انتقال یافت.

تغییرات لوگو اسکانیا

با ادغام این دو شرکت در سال ۱۹۱۲ نام اسکانیا وابیس برای این غول تولیدکننده خودروهای سنگین برگزیده شد. که با لوگویی برگرفته از نمادهای پیشین این دو برند، تصمیم گرفته شد نماد گریفین که موجودی افسانه ای با سر عقاب و بدن شیر است انتخاب شود. نماد اژدها با تاج بر سر و در حالی که آتش از دهان آن بیرون می آید در چرخ یک دوچرخه، لوگوی امروزی اسکانیا را تشکیل میدهد. نماد اسکانیا دربردارنده ی هر دو نماد پیشین شرکتهای آن و برگرفته از زادگاه اسکانیا یعنی سوئد و نماد سلطنتی سوئد میباشد.

لوگو اسکانیا

اسکانیا وابیس در دانمارک

قبل از جنگ جهانی اول، اسکانیا وابیس با تولید خودروهای متفاوت صادرات خیلی خوبی به کشورهای شمال اروپا، روسیه و کشورهای بالتیک داشت. اولین صادرات آن یک کامیون اسکانیا در سال ۱۹۱۱ و دو سال بعد ۷دستگاه کامیون اسکانیا و ۱ ماشین مسافربری به دانمارک بود. حتی پس از آن اسکانیا در  سال ۱۹۱۳ در کشور نروژ و دانمارک نیز خط تولید راه اندازی کرد. در سال ۱۹۱۵ اولین کامیون اسکانیا از این کارخانه ها به بازار عرضه شد که بعدها این کارخانه اولین موتورهای V8 در جهان را که برای ماشین های مسافربری طراحی شده بود را ساخت. موتورهای V8 در آمبولانس، ماشین پلیس، ماشین سنگین کابین دار و ماشین های لوکس مورد استفاده قرار گرفتند.

در سالهای اولیه اسکانیا وابیس حتی تعدادی قایق نیز به تولیدات خود اضافه کرد و بعد از تولید اتوبوس های ۲۴ نفره، با تولید کامیون آتش نشانی در سال ۱۹۱۶ قدرت خود را در ماشین سازی به رخ رقیبان کشید. اما صادرات اسکانیا در طول جنگ جهانی اول تقریبا به طور کامل متوقف شد و در سال ۱۹۲۰ صنایع دستی دانمارکی از تولیدات انبوه پیشی گرفت. اسکانیا وابیس دانمارک هم با یک بحران شدید اقتصادی روبرو شد که باعث ورشکستگی اسکانیا وابیس دانمارکی در سال ۱۹۲۱ شد.

تعداد تولیدات کارخانه اسکانیا وابیس در دانمارک مشخص نیست اما در این دوره ۱۷۵ کامیون اسکانیا و حدود ۷۵ عدد ماشین مسافربری اسکانیا به فروش رسیده.

بازگشت پرقدرت اسکانیا

در طول جنگ جهانی اول با اینکه سوئد یک کشور بیطرف بود اسکانیا وابیس از ترکش های بحران در دنیا بی نصیب نماند و سرانجام در سال ۱۹۲۵ تولید اتومبیل های مسافربری متوقف شد. دو سال بعد از آن در سال ۱۹۲۷ کارخانه تولید اسکانیا در مالمو سوئد کاملا تعطیل شد. اما در دهه ی ۳۰ با تولید اتوبوس اسکانیا به آرامی اما با قدرت گذشته به بازار بازگشت اما این بار به عنوان یک شرکت شناخته شده در تولید ماشین های سنگین با موتور فوق العاده قدرتمند. در سال ۱۹۳۲ اولین موتور دیزل خود را با همکاری شرکت آلمانی Magirus ارائه کرد و در سال ۱۹۳۶ موتور دیزلی ۱۲۰ اسب بخار خود را ارائه کرد که در طی ۱۵ سال متوالی با ایجاد تغییرات خیلی جزئی در بازار به فروش میرسید و حتی در جنگ جهانی دوم از آن استفاده کردند.

اسکانیا توانست در سال ۱۹۳۲ با تولید یک کامیون مدرن به نام بولداگ، باعث افزایش حجم مرسوله ها شود.

کامیون بولداگ یک کامیون استثنایی و با کیفیت بود که تا چندین سال مورد استفاده قرار گرفت.

اسکانیا در جنگ جهانی دوم

در طول جنگ جهانی دوم، تعداد زیادی از وسایل نقلیه نظامی با برند اسکانیا تولید شد که سری اول آن تانک های سبک بودند که در سال ۱۹۴۲ به ارتش سوئد تحویل داده شد و سری دوم شامل ۱۲۲ تانک نظامی با زره ضخیم تر در جلو و موتور قوی تر نسبت به مدل قبل بودند. این وسایل نقلیه زرهی تا اواخر دهه پنجاه هم مورد استفاده قرار میگرفتند.

در طول جنگ جهانی، کامیون های اسکانیا گازسوز بودند و کامیون های قدیمی هم بازسازی شدند و با اضافه کردن یک بخش جداگانه گازسوز شدند و دیگر نیاز به ساخت کامیون جدید نبود.

اسکانیا بعد از جنگ جهانی دوم

در سال ۱۹۴۸ اسکانیا وابیس در سوئد جزئی از شرکت فولکس واگن شد که این تغییرات زمینه رشد صادرات محصولات را بیش از پیش برای اسکانیا محقق کرد. گسترش اسکانیا در دهه ی پنجاه شروع و تا دهه ی شصت هم ادامه داشت و در این دوره کارخانه هایی در برزیل و هلند افتتاح شد.

مدل های جدید اسکانیا

در سال ۱۹۵۱نخستین موتور توربو اسکانیا وابیس تولید شد و در سال ۱۹۵۴ این توربو در موتورهای کامیون مورد استفاده قرار گرفت و اولین بار در ماشین آلات راه اهن مورد استفاده قرار گرفتند.

در سال ۱۹۵۳ تولید سریال L51 Drabant شروع شد، این پیشرانه یک موتور ۴ سیلندری و ۱۰۰ اسب بخاری بود که میتوانست تا ۶ تن را بارگیری کند که در ۴ مدل مختلف با طول های متفاوت ساخته شد.  اسکانیا L51 Drabant تا سال ۱۹۵۹ با ۹ هزار تیراژ تولید از خط تولید اسکانیا خارج شد.

یک سال بعد دو مدل به نام Regent  با ۱۵۰ اسب بخار با ترمزهای پنوماتیک و در سال ۱۹۵۵ همین مدل ها با قدرت فرمان بهتر به بازار ارائه شدند .

در سال ۱۹۵۸ اولین موتور کامیون در سری کاملا جدید مدل L75 با موتور ۶ سیلندری و ۱۶۵ اسب بخار قدرت روانه بازار شد و سری LT75 که هر دو محور عقب به خط برق وصل شده بودند نیز تولید شد. این کامیون هنوز هم ظاهر سنتی خود را حفظ کرده و با داشتن یک موتور در بخش جلویی خودرو به صورت جداگانه طراحی شده بود که این اتفاق در کامیون ها بسیار معمول بود. اما کامیون L75 اولین کامیون اروپایی با بدنه یکپارچه متصل به شاسی با اتصالات پلاستیکی بود که باعث رانندگی راحت تر میشد.

کامیون اسکانیا L75 پایه ای برای تولید کامیون هایی بود که تا ۲۲ سال یعنی اوت سال ۱۹۸۰ روانه بازار می شدند.

سپس مدل های کامیون اسکانیا L76، L110 و L111 با تغییراتی جزئی عرضه شدند.

در تابستان ۱۹۵۹ مدلهای L55 و LS55 به عنوان جایگزین برای کامیون اسکانیا L51 معرفی شدند.

در سال ۱۹۶۲ کامیون اسکانیا L56 جایگزین سری L55 شد، کامیون اسکانیا L56 مجهز به سیستم ترمز پنوماتیک جداگانه و افزایش ایمنی در ترافیک بود

در اوایل سال ۱۹۶۳ کامیون اسکانیا L76 جایگزین کامیون اسکانیا L75 شد که ترکیبی از کامیون اسکانیا بولداگ (از اولین تولیدات کارخانه اسکانیا) تولید شده در دهه ی ۳۰ میلادی با تجهیزات جدیدتر بود. کامیون اسکانیا L76 بازار اروپا را مورد هدف قرار داده بود و رانندگان کامیون اسکانیا L76 میتوانستند محدودیت های رانندگی را پشت سر بگذارند و به راحتی در شهر تردد کنند.

مدل های جدید اسکانیا

در تصویر فوق تنوعی از تولیدات شرکت  اسکانیا را میتوانید ملاحظه نمایید.

ادغام با شرکت SAAB Scania

در سال ۱۹۶۸ شرکت اسکانیا با شرکت SAAB AB ادغام شد که با این ادغام نام کامیون های اسکانیا وابیس به اسکانیا تغییر نام داد که حرکت مثبتی در برند این خودروساز بود.

در سال ۱۹۶۹ کامیون اسکانیا V8 350 با موتور توربو و ۱۴۰ اسب بخار قدرت به بازار معرفی شد و پرقدرت ترین موتور کامیون بود و از جذابیت های آن صدای پرطرفدار موتور کامیون اسکانیا V8 350 بود.

در دهه ی هفتاد میلادی شرکت اسکانیا گسترش چشمگیری داشت و با تولید دو برابر و افزایش نرخ صادرات به ۳۰۰% و احداث کارخانه در آرژانتین به اهداف خود دست پیدا کرد.

امروزه اسکانیا ۱۱ کارخانه تولید ماشین سنگین در ۵ کشور جهان را از آن خود کرده که تولیدات زیادی را سالانه روانه بازار فروش ماشین های سنگین میکند. امروزه اسکانیا یک برند معروف در سراسر جهان است و بدلیل کیفیت و اطمینانی که خریداران اسکانیا به این برند دارند روز به روز احترام و ارزش بیشتری پیدا میکند.

اسکانیا با قدرت و تحت نام پر افتخار ” اسکانیا” به فعالیت خود در حوزه تولید ماشین های سنگین ادامه میدهد و شرکت SAAB اکنون تحت نظر شرکت جنرال موتورز و در بخش هماپیمایی به عنوان یک شرکت مستقل به فعالیت های خود ادامه میدهد.

اسکانیا در ایران

اسکانیا از سال ۱۳۸۸ در ایران شرکت ماموت دیزل را به عنوان نماینده رسمی خود انتخاب کرد و از آن پس شرکت ماموت دیزل به عنوان نماینده انحصاری خدمات پس از فروش کامیون اسکانیا، کشنده های اسکانیا، ماشین آتش نشانی اسکانیا و ماشین های باربری اسکانیا در ایران معرفی شد که در سه حوزه زیر مشغول به فعالیت در ایران میباشند.

  • تولید و خدمات پس از فروش کامیون های اسکانیا
  • خدمات پس از فروش تریلر و کاربری های تولیدی مجتمع صنعتی ماموت
  • فروش و خدمات پس از فروش محصولات دیزل ژنراتور اسکانیا

باتری چند مدل پر طرفدار از ماشین های سنگین اسکانیا که توسط شرکت ماموت به بازار ارائه میشوند عبارتند از :

مشخصات باتری ماشین سنگین آتش نشانی اسکانیا

مدل ماشین اسکانیا P360

  • ظرفیت باتری ماشین : ۱۸۰ آمپر ساعت
  • ظرفیت دینام ۱۰۰ آمپر

مشخصات باطری ماشین سنگین اتش نشانی

مشخصات باتری کامیون کمپرسی اسکانیا مدل P410 E4

  • ظرفیت باتری : ۱۹۰ تا ۲۰۰ آمپر ساعت
  • ظرفیت دینام : ۱۰۰ آمپر

مشخصات باتری کامیون کمپرسی

مشخصات باتری کشنده اسکانیا R620 E4

  • ظرفیت باتری ۱۸۰ تا ۲۰۰ آمپر ساعت
  • ظرفیت دینام : ۱۰۰ آمپر

مشخصات باتری کشنده اسکانیا R620 E4

*لازم به ذکر است که ظرفیت باتری های ماشین های سنگین کشنده اسکانیا از ۱۸۰آمپر ساعت تا ۲۰۰ آمپر ساعت متغییر است و مانند ظرفیت باتری ماشین های سواری اگر مصرف لوازم مورد استفاده شما از باتری بالاتر از حالت عادی می باشد، از باتری با ظریفیت بالاتر استفاده نمایید.

اتوبوس و مینی بوس اسکانیا در ایران

یکی دیگر از تولیدات خاص شرکت اسکانیا ماشین های حمل و نقل درون شهری و برون شهری اسکانیا است که در ایران به وفور دیده میشوند، شرکت خصوصی عقاب افشان از سال ۱۳۸۱ به عنوان نمایندگی فروش قطعات اسکانیا فعالیت خود را آغاز و سپس به عنوان دارنده حق امتیاز مونتاژ اتوبوس ها و مینی بوس های اسکانیا در ایران فعالیت خود را ادامه داد.

این شرکت خصوصی با افزایش تولیدات خود در ایران گام بزرگی در رونق صادرات به کشورهایی مثل عربستان، مصر و ترکمنستان برداشته است.

در پایان نگاه مختصری به چند نمونه از مدل های اسکانیا و باتری مورد استفاده در آنها می اندازیم.

مشخصات باتری اتوبوس شهری عقاب – اسکانیا مدل پارسین، شهری پارسا و باتری اتوبوس شهری آرین به شرح ذیل میباشد:

  • دو دینام ۱۵۰ آمپر ۲۴ ولت
  • دو عدد باتری ۱۲ ولت ۲۳۰ آمپر ساعت

مشخصات باتری اتوبوس بین شهری عقاب – اسکانیا مدل درسا و مارال نیز تفاوت کوچکی با مدلهای قبلی در آمپراژ دارد

  • دو عدد دینام ۱۵۰ آمپر ۲۴ ولت
  • دوعدد باتری ۱۲ ولت ۱۸۰ آمپر ساعت

اتوبوس اسکانیا

برای دسترسی به نمایندگی اسکانیا در ایران در سایت رسمی اسکانیا کلیک کنید

۲,۸۵۰,۰۰۰ تومان
۲,۱۵۰,۰۰۰ تومان
۱,۷۳۰,۰۰۰ تومان
۲,۵۵۰,۰۰۰ تومان
۱,۹۲۵,۰۰۰ تومان
۱,۵۵۰,۰۰۰ تومان
۲,۸۵۰,۰۰۰ تومان
۲,۱۵۰,۰۰۰ تومان
۱,۷۳۰,۰۰۰ تومان
۱,۴۵۰,۰۰۰ تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.