سرگذشت رنو

آغاز فعالیت
شرکت رنو در ابتدا با نام شرکت رنو فررس ” Renault Frères ” و در سال ۱۸۹۸ توسط سه برادر به نامهای لوئیس، مارسل و فرناند رنو تاسیس شد. اولین کارمند این شرکت لوئیس رنو با طراحی “رنو وویتورت” شروع فعالیت های خود را در دنیای خودرو اعلام کرد و اولین درخواست فروش خود را زمانی که لوئیس رنو در خیابان LEPIC پاریس سوار بر رنو وویتوریت بود ثبت کرد در آن شب لوئیس رنو توانست درخواست خرید ۱۲ عدد رنو وویتورت را ثبت کند و شب ۲۴ دسامبر روز باشکوهی برای ورود این برند پر آواره به دنیای خودرو بود.
خودروی رنو وویتوریت برنده اولین مسابقات ماشین های ورزشی در سال ۱۹۸۹ شد که باعث افزایش میزان سفارشات رنو وویتوریت به ۷۱ دستگاه شد که پیروزی اولیه رنو را تقویت میکرد.

اتفاقات و افتخارات ابتدایی شرکت خودروسازی رنو  

پس از تولید اولین محصول رنو که بسیار مورد استقبال خریداران قرار گرفت برادران رنو سعی در ارتقا محصولات تولیدی خود گرفتند و برای دستیابی به آن دست به ابتکاری بی سابقه زدند.

  • اولین موتور دو سیلندر در سال ۱۹۰۲

شرکت رنو تولید اولین خودرو مجهز به موتور دو سیلندر خود را در سال ۱۹۰۲ تولید کرد که این خودرو، زمینه ساز طراحی و تولید موتور چهار سیلندر محسوب میشود.
این خودروی سبک وزن و دو سیلندر با رانندگی مارسل رنو در مسابقه پاریس تا وین به مقام اول دست پیدا کرد.

  • درگذشت مارسل رنو در سال ۱۹۰۳

مارسل، یکی از برادران رنو در یک تصادف از پاریس به مادرید درگذشت که ضربه سختی هم برای شرکت رنو و هم برای لوئیس رنو بود. لوئیس رنو نه تنها در زندگی شخصی برادر خود را از دست داده بود بلکه همراه و راننده حرفه ای مسابقات اتومبیل رانی خود را از دست داده بود واکنون به دنبال یک راننده حرفه ای برای مسابقات بود.

  • تولید تاکسی مارن در سال ۱۹۰۵

تاکسی های رسمی شهر پاریس رنو بودند که در کمتر از دو سال حدود هزار و پانصد دستگاه رنو مارن وظیفه حمل و نقل مسافران پایتختی را به عهده داشت و در زمان جنگ جهانی اول تاریخ ساز شد.

  • رنو تاریخ ساز جنگ جهانی اول سال ۱۹۱۴

با وقوع جنگ جهانی اول وزارت جنگ کشور فرانسه از رنو جهت یاری رساندن در حمل و نقل، جابه جایی سربازان جنگ، ساخت آمبولانس، ساخت موتورهای هواپیما و همینطور ساخت موتورهای خمپاره دعوت نمود و طی قراردادهای مختلف آنها را رسمی کرد. در مقابل شرکت رنو در این دوره توانایی های بلقوه خود را به نمایش گذاشت که نمونه بارز آن تولید “تاکسی دو لا مارن” بود. در سال ۱۹۱۴ تعداد زیادی از تاکسی مارن در شهرهای کشور فرانسه وجود داشت که باتوجه به بسته بودن راههای ارتباطی، فرمانده ارتش وقت فرانسه از رانندگان تاکسی رنو مارن در خواست کرد تا برای حمل نیروهای کمکی به ارتش کمک رسانی کنند. تاکسی رنو دو لا مارن موفق به انتقال حدود ۴ هزار سرباز به جبهه های جنگ جهانی اول شد و توانست نقش مثبتی در تاریخ کشور خود ایفا کند.
شرکت خودروسازی رنو ماندگاری چندین ساله خود را علاوه بر تولیدات با کیفیت و همراه با دنیای مدرن، مدیون علاقه و حس همراهی مردم در طول سالیان سال میباشد.

  • راه اندازی کارخانه های مونتاژ در سال ۱۹۲۲

با افزایش اختلاف بین ایالات متحده و اروپا به دلیل جنگ و سقوط اقتصادی، رنو برای افزایش تولید و کاهش هزینه های شرکت، می خواست خودمختارتر شود و شروع به خرید انواع مشاغل مرتبط با ساخت اتومبیل مانند: مواد و قطعات لازم برای ساخت اتومبیل کرد. شرکت رنو با تقلید از شرکت فورد،کارخانه های خود را به روز رسانی کرد و کارخانه های مونتاژ خود را در سال ۱۹۲۲ معرفی کرد.

  • جنگ جهانی دوم و رکورد افزایش تولیدات در سال ۱۹۴۶

رنو ۴CV جدید در اکتبر سال ۱۹۴۶ در پاریس رونمایی شد. رنو ۴CV اولین خودروی فرانسوی با رکورد تولید بیش از یک میلیون دستگاه بود که با مدل های مختلف به بازار معرفی شد.
رنو  ۴CV در طول جنگ جهانی دوم به صورت مخفیانه توسعه پیدا کرد و به مرور حتی در امریکا نیز فراگیر شد که از علل عمده آن میتوان به فضای مناسب برای سرنشینان، ابعاد کوچک، وزن کم خودرو و مصرف سوخت پایین آن اشاره کرد.
رنو با پولی که از فروش ۴CV حاصل کرد بخش ماشین آلات سنگین را برای کمک به تولید، خریداری و توسعه داد و دوباره به بخش کالاهای سنگین روی آورد و یک شرکت جدید که فقط به ساخت کامیون مشغول بود را ایجاد کرد.

  • ثبت رکورد سرعت در بونویل آمریکا در سال ۱۹۵۶

در ماه سپتامبر ۱۹۵۶ رنو  Etoile Filante توانست ۴ رکورد سرعت در بونویل آمریکا ثبت کند. ثبت رکورد جهانی در چنین مسابقاتی نه تنها باعث رشد روز افزون رنو شد بلکه راه شناخت و ورود رنو به کشورهای دیگر را به شدت آسان کرد.
در همین سال برگ زرین دیگری از دفتر رنو با تولید رنو دافین رقم خورد این خودرو که به فرانسوی معنای “وارث آشکار” دارد در واقع میراث خود را از رنو ۴CV به ارث برده بود که نه تنها در ظاهر و امکانات بی رقیب بود بلکه در تیراژ تولید نیز گوی سبقت را از جد خود یعنی رنو ۴CV ربود و در صدر لیست تولید کارخانه رنو قرار گرفت.

  • اولین رنو دیفرانسیل جلو در سال ۱۹۵۹

رنو استفاته اولین ماشین دیفرانسیل جلوی تولید شده توسط رنو بود که در تیراژ بالا تولید شد و نیمی از آن به کشورهایی به غیر از فرانسه مخصوصا امریکا صادر شد.

افتخارات رنو

معروف ترین مدل رنو در دنیا

در سال ۱۹۷۲ رنو سعی داشت با شناخت جامعه خریدار، سهم بازار بیشتری را از آن خود کند که نتیجه نهایی آن تولید رنو ۵ بود که به خاطر طراحی فوق العاده اش شهرت جهانی پیدا کرد. رنو ۵ با الویت قرار دادن جامعه بانوان و جوانان طراحی شد.
رنو ۵ یک خودروی شهری بسیار پرطرفدار و کوچک و متناسب زندگی شهری تولید شد که داخل آن از رنگ های روشن و دکمه های مربعی شکل استفاده شده بود با بیشتر شدن علاقه مندان این خودروی شهری و تنها سه سال بعد از تولید، رنو۵ توانست جایگاه پرفروش ترین ماشین اروپا را از آن خود کند. موفقیت های رنو ۵ نه تنها در اروپا بلکه در تمام دنیا چشمگیر بود که نشان از اهمیت شناخت بازار را میداد که رنو با سالیان سال تجربه به این مهم دست پیدا کرده بود.
باتوجه به موفقیت های رنو ۵ در سال ۲۰۱۴ شرکت خودرو سازی رنو، توئینگوی جدید را در نمایشگاه ژنو معرفی و پس از مدتی روانه بازار کرد که شباهت و باز طراحی آن به نسخه اصلی توئینگو و رنو ۵ از نظرها دور نماند.

از افتتاح تا تعطیلی کارخانه ایل سگوئین ۱۹۲۹-۱۹۹۲

شرکت رنو درسال ۱۹۲۹ با افتتاح اولین کارخانه خود به نام “کارخانه ایل سگوئین” که در اطراف شهر پاریس بود، تولید رنو Reinastella آغاز کرد و همزمان این برند به ۴۹ کشور مختلف نیز عرضه میشد. این کارخانه در ماه مارس سال ۱۹۹۲ میلادی باتوجه به تصمیم مدیران شرکت به کار خود خاتمه داد.

حریم خصوصی رنو از سال ۱۹۹۰

شرکت رنو در سال ۱۹۹۰ به یک شرکت دولتی با اختیارات محدود و سرمایه ایالتی تغییر پیدا کرد در سال ۱۹۴۵ یکی از مهم ترین اتفاق ها در شرکت رنو رخ داد و آن هم ملی سازی این برند خودروسازی بود و نتیجه نهایی آن تعلق کامل شرکت رنو به کشور فرانسه شد.اما با توجه به اینکه بارها در مورد خصوصی سازی شرکت رنو بحث شده بود و دولت هم هزینه ای به این شرکت تخصیص نمیداد بالاخره خصوصی سازی رنو در سال ۱۹۹۶ اتفاق افتاد و طی آن شرکت رنو مشمول قانون خصوصی سازی شد. اکنون دولت ۱۵،۷٪ از این شرکت را در اختیار دارد.

موفقیت های رنو در مسابقات ورزشی

همانطور که در قبل هم گفته شد تولیدات ابتدایی رنو هم در اولین مسابقات ورزشی به مقام اول دست پیدا کرده بودند و شرکت رنو که قبلا تجربه برد شیرین و حضور پر رنگ در مسابقات ورزشی را تجربه کرده بود نمیتوانست از میادین ورزشی دور بماند و در نهایت برای حضوری پررنگ تر از قبل، به مسابقات فرمول ۱ بازگشت و در سال ۱۹۹۲ ویلیامز رنو با بیشترین و بهترین رکورد عنوان قهرمان سازنده مسابقات فرمول یک را از آن خود کرد و در ادامه در سالهای ۱۹۹۳ ، ۱۹۹۵ ، ۱۹۹۶ میلادی مقام های مختلف قهرمانی را کسب کرد و دهه ۹۰ میلادی در اوج موفقیت زمانی که با خودرو RS01 راهی مسابقات فرمول یک ورزشی شد و سال ۱۹۹۷ میلادی با کسب مقام قهرمانی به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ماشینهای ورزشی کار خود را به پایان رسانید.

ماشین مسابقه ای رنو

۱۲۰ سال همراهی رنو با مشتریان

شرکت رنو افتخار تولید بسیاری از وسایل نقلیه را در طی بیش از ۱۲۰ سال همراهی با مشتریان داشته که در بالا تنها به بخشی از افتخارات و تولیدات آن پرداختیم اما علاوه بر موارد گفته شده بد نیست بدانیم رنو هیچ گاه دست از ارتقا دادن محصولات و تلاش برای بهتر شدن بر نداشت و همیشه برای مشکلات مشتریان خود به دنبال یک راه حل قاطعانه و به صرفه بوده که در این مسیر با برندهای بسیاری در دنیا همکاری داشته و توانسته است به تمام دنیا توانایی های خود را نشان دهد. رنو در سالهای اخیر با رونمایی از مدل های خاص و مفهومی خود با تمام مردم جهان به یک زبان صحبت کرد و با تولید وسائل نقلیه برقی خود انقلاب به پا کرد و نشان داد گذر زمان نمیتواند جلوی جهش های جسورانه رنو را بگیرد. رنو ZOE در سال ۲۰۱۰ به بازار معرفی شد و تا کنون هم پر فروش ترین خودروی برقی اروپاست.
رنو با طراحی های نوآورانه ،خلاقانه وکاربردی در تولیدات خود نشان داد طراحی بی نظیر بخشی جدا نشدنی از DNA نام تجاری رنو است و در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به تریتیب  با معرفی رنو ترزور و رنو سیمبیوز قدرت خود را بیش از پیش به نمایش گذاشت.
سرانجام در سال ۲۰۱۸ با معرفی خودروی مفهومی رنو ایزی گو در نمایشگاه ژنو نشان داد هیچ چیز نمیتواند راه رنو را سد کند و صاحبان این شرکت چشم انداز خودروهای بدون راننده، برقی و متصل به شبکه حمل و نقل اشتراکی شهری را مورد هدف قرار داده اند و بار دیگر با اهمیت به مسائل محیط زیستی همراهی خود را با مردم نشان داد.
خودرویی مفهومی که نشان از ۱۲۰ سال حضور پر شکوه رنو در کنار مصرف کنندگان را به نمایش گذاشت.

لوگوی شرکت رنو

تغییرات لوگوی شرکت رنو

لوگوی یک شرکت نماینده ی هویت اصلی آن شرکت میباشد و یکی از علل مهم در ماندگاری یک برند در ذهن مردم آرم تجاری شرکت یا لوگو است. باتوجه به قدمت طولانی شرکت رنو و تغییرات اساسی در ساختار این شرکت، لوگوی رنو نیز دست خوش تغییرات زیادی شده که به آنها میپردازیم:

اولین لوگوی شرکت رنو در سال ۱۹۰۰ توسط لوئیس رنو طراحی شد و ابتدا تنها بر روی اسناد داخلی  شرکت رنو مورد استفاده قرار میگرفت و روی کاپوت ماشین اثری از آرم تجاری رنو نبود ولی با کمی دقت تنها با دیدن شناسه LR (لوئیس رنو) بر روی توپی چرخ ماشین قابل رویت بود.
در سال ۱۹۰۶ لوگوی قبلی جای خود را  با یک مدال دایره ای و بزرگ که به شکل چرخ دنده طراحی شده بود تعویض کرد، داخل چرخ دنده تصویری از رنو که موفق به دریافت جایزه نخست مسابقات بزرگ فرانسه شده بود قرار داشت.
چهار سال بعد در سال ۱۹۱۰ زمانی که لوئیس رنو مدیر عامل شرکت بود تصمیم به تغییر نام شرکت از “Renault Frères ” به “Société des Automobiles Renault” را گرفت.

در سال ۱۹۱۹ پس از جنگ جهانی اول لوگوی شرکت رنو تغییرات کوچکی کرد که شاید متاثر از جنگ بود؛ ولی آرم تجاری جدید هم برای رنو راضی کننده نبود، برای همین در سال ۱۹۲۳ شرکت رنو تصمیم گرفت برای اولین بار یک علامت تجاری جدید که بر روی قسمت جلویی ماشین قرار دارد را طراحی کند تا از این پس هر کس ماشین های رنو را دید با اولین نگاه این آرم تجاری را به راحتی تشخیص دهد.

شروع رنو الماس (RENAULT DIAMOND)

لوگوی جدید یک دایره مشبک و برجسته بود که نام رنو در وسط آن خودنمایی میکرد، وجود لوگوی جدید رنو هم از نظر عملکردی و کاربری ضروری بود و تناسب زیادی با رنوی پوزه تمساحی آن دوران داشت.
در سال ۱۹۲۳ با طراحی ماشین های جدید تر، رنو در فکر طراحی یک آرم تجاری خاص تر و مفهومی تر برای برند خود بود تا بتواند به خوبی هویت خود را نمایش دهد. به همین منظور به شکل دایره ای لوگوی خود زاویه داد و شکل هندسی خود را به لوزی تبدیل کرد که نمادی از الماس را در ذهن بیننده تداعی میکرد، لوگوی جدید ( رنو الماس) در سال ۱۹۲۴ در کنار همان مشبک های لوگوی پیشین بار اول در سال ۱۹۲۴ بر روری رنو CV Type NM ظاهر شد و در سال ۱۹۲۵ استفاده از لوگوی جدید با طرح الماس به تصویب رسید و ابتدا در سال ۱۹۲۹ تنها بر روی اتومبیل ورزشی لوکس رنو به نمایش گذاشته شد.
سرانجام در سال ۱۹۳۰ به تدریج هویت جدید رنو تکامل پیدا کرد و در کل شرکت مورد استفاده قرار گرفت.
الماس مشهور وازارلی
سالیان سال لوگوی طرح الماس رنو با تغییرات بسیار جزئی استفاده میشد اما در سال ۱۹۷۲ برای تاکید بیشتر بر قدرت الماس این شرکت تصمیم گرفت خطوط اطراف الماس را بیشتر نمایش دهد و لوگوی الماس را برجسته تر کند و سرانجام در سال ۱۹۶۷ شرکت رنو تصمیم گرفت از نقاش و هنرمند تجسمی ویکتور وازارلی که بنیانگذار op art بود به همراه پسرش Yvaral کمک بگیرد. لوگوی الماس جدید رنو یک آرم تجاری براساس خطوط موازی بود که از نظر بصری هم ساده و هم پیچیده بود و نماد تکنولوژی در آن دیده میشد که جذابیت لوگوی جدید را دو چندان میکرد. لوگوی جدید بار اول بر روی رنو ۵ دیده شد که یکی از محبوب ترین مدل های رنو در تاریخ شرکت رنو است.
در سال ۲۰۰۴ با تغییرات جزئی الماس درون یک مربع زرد رنگ قرار گرفت که همراه با ورود رنو به تولید وسایل نقلیه الکتریکی و نوآوری در تولیدات جدید رنو همراه بود. در سال ۲۰۱۵ شعار جدید این برند یعنی   RENAULT Passion for life آغاز شد که نمادی از وسواس مهندسان و تیم طراحی رنو برای جلب رضایت مشتریان رنو بود.

رنو در دنیا

تا سال ۱۹۸۷ شرکت رنو سود زیادی به دست آورد به طوری که در آغاز دهه ۹۰ همه تولیدات رنو مانند Clio جدید، Espace جدید، Twingo و Laguna.  موفقیت آمیز بودند. رنو مگان در سال ۱۹۹۵ اولین خودرویی بود که در تست های ایمنی یورو NCAP به امتیاز چهار ستاره دست یافت. در سال ۱۹۹۶ با خصوصی شدن مجدد شرکت رنو سرمایه گذاری های بیشتری را در برزیل، آرژانتین و ترکیه توسط این شرکت صورت گرفت.

شرکت رنو در ایران رنو در ایران

شرکت رنو پارس در تاریخ ۱۶ مارس ۲۰۰۴ با مشارکت شرکت رنو، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت ایران خودرو و گروه سایپا راه‌اندازی شد. شرکت رنو پارس به عنوان یک شرکت مشارکتی مسئولیت هماهنگی و همکاری میان شرکت رنو و صنعت خودروسازی ایران را به عهده گرفت.
پس از آن مدل های زیادی از رنو یا در ایران مونتاژ میشدند و یا مونتاژ شده وارد کشور میشدند و به فروش میرسیدند.
خودروهای رنو موجود در بازار ایران توسط شرکت رنو به یکی از سه شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو تحویل داده شدند و فرایند مونتاژ آن‌ها تحت نظارت شرکت رنو پارس صورت گرفت. برخی دیگر از مدل‌های رنو از طریق نمایندگی رسمی این شرکت در ایران، یعنی شرکت نگین خودرو به بازار عرضه شدند.
در ادامه افزایش همکاری ایران و شرکت فرانسوی رنو محصولات شرکت رنو تراکس که قبلا جز شرکت‌های زیر مجموعه رنو بود به تولید کامیون و اتوبوس پرداخت و توسط شرکت رنو تراکس ایران و شرکت شهاب خودرو در ایران مونتاژ شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.