گارانتی چیست؟ و تاریخچه گارانتی

گارانتی باتری ماشین-اول باطری

در روابط بازرگانی و خريد و فروش، وارانتی يا گارانتی تعهدی است که فروشنده در مقابل محصول يا خدماتی ارائه می کند، و معمولا متعهد می شود در صورت برآورده نشدن ادعای خود، حاضر به تعمير يا تعويض کالا خواهد شد.نقض عهد زمانی اتفاق می افتد که اين تعهد اجرا نشود، یعنی محصول آن اشکالی داشته باشد و يا مطابق ميل يا انتظار خريدار نباشد.در معاملات تجاری و قانونی، گارانتی ضمانتی است که یکی از طرفين قرارداد به دیگری می دهد که در برخي موارد و شرايط حقيقت دارد و اتفاق می افتد؛ طرف ديگر قرارداد می تواند به آن تکيه کرده و اگر مواردی بر خلاف آن اتفاق افتاد و يامشکلی به وجود آمد، یکی از موارد را به عنوان چاره اتخاذ کند.گارانتی در واقع قولی است که فردی مثل فروشنده می دهد تا اگر شرایط خاصی اتفاق افتاد این قول عملی شود. مثلا خودتان را تصور کنید که می خواهید از جایی یک وام بگیرید، برای گرفتن این وام شما نیاز به یک ضامن دارید که اگر شما اقساط وام را نپرداختید آن وام از ضامن شما دریافت شود، این ضامن در واقع همان گارانتی بازگرداندن وام در اینجاست.همانطور که گفتیم Guarantee برای محصولات مختلفی به کار گرفته می شود، مثلا شما می خواهید محصولی را بخرید که دارای گارانتی است، به این معنی که تا زمان مشخصی محصول شما بایستی به درستی کار کند و در صورت خرابی اصل پول به شما بازگردانده شود و یا محصول خراب با یک جایگزین سالم تعوض گردد. گارانتی نوعی دل گرمی برای خریدار و مصرف کننده است و به ما اطمینان می دهد که اگر محصول آن طوری که در تبلیغات نشان داده شده کار نکند ما می توانیم اصل پولمان و یا محصول جایگزین را دریافت کنیم.

**در ادامه این مطالب را مطالعه خواهید کرد

گارانتی و وارانتی

تعاریف اشتباه:

عموما گارانتی و وارانتی با تعاریف و عناوین یکسان استفاده می‌شود.

گارانتی را تعویض و وارانتی را تعمیر می‌نامند.

گارانتی را به هزینه سازمان و وارانتی را به هزینه شرکت منظور می‌کنند.

گارانتی را برای یک دوره کوتاه و وارانتی را دوره بلندتری می‌نامند.

فروشگاه اینترنتی باتری ماشین سنگین-اول باطری
فروش آنلاین باطری در اول باتری

وارانتی (Warranty)

ضمانت نامه ، تضمینی است که تولید کننده یک محصول ، راجع به کیفیت و عملکرد آن محصول می دهد و اظهار نامه های مربوط به شرایطی که بر اساس آن در صورت نقص در محصول ، جایگزین یا تعمیر خواهد شد. ضمانت ممکن است اظهار شود ؛ به این معنی که ضمانت ممکن است به طور شفاهی یا کتبی نشان داده شود یا ممکن است به طور ضمنی بیان شود. به این معنی که تصور عمومی این است که محصول سالم و از شرایط کاری مناسب برخوردار است.

گارانتی (Guarantee)

ضمانت یا اظهاریه ای – یا به صورت مکتوب و یا به صورت ضمنی – از سوی فروشنده کالا ، که در آن عملکرد مناسب محصول تضمین شده است . مطابق این تعریف گارانتی برای خدمات کاربرد دارد و وارانتی برای محصولات و کالاها. بطور مثال ضمانت نامه بانکی یا بانک Guarantee به معنای این است که بانک متعهد به پرداخت بدهی نفر دیگر است در صورتی‌که آن شخص بدهی خود را به ادا نکند. یا سازمانی گارانتی می‌کند که کارگران نظافت خود به درستی فعالیت خود را به اجرا در می‌آورند.تعهد کتبی که چیزی دارای خصوصیت، مشخصات و یا کیفیت مشخصی می‌باشد یا می‌تواند نیازی را برآورده و یا رضایت مندی را بهمراه داشته باشد.در نگاهی دقیقتر، گارانتی در واقع نوعی پشت گرمی برای مصرف‌کننده می‌باشد. جالب است بدانید که فلسفه و ایده Guarantee نه تنها در دنیای واقعی بلکه در بسیاری از مصنوعات بشری نیز کاربرد دارد. به عنوان مثال یک سیستم عامل کامپیوتر ممکن است به برنامه‌های اجرایی گارانتی بکند که هر لحظه که برنامه نیاز به حافظه بیشتر داشت، حافظه لازم در اختیار برنامه قرار بگیرد.

 

وارانتی و گارانتی در حقیقت یک پیشنهاد از سوی فروشنده (تولیدکننده)‌است که مشتری آن را به اختیار مورد موافقت خود قرار می‌دهد. همانگونه که در ابتدا گفته شد ضمانت‌نامه‌ها به عنوان یک ابزار بازاریابی و برای جذب و وفاداری بیشتر مشتریان بکار گرفته شد و لذا سازمان‌ها بنا به اندازه و توانشان نسبت به ارائه زمان گارانتی یا وارنتی خود اقدام می‌کنند. سازمانی که دارای بینه مالی مناسب باشد مي‌تواند برای محصولات خود ۵ سال وارانتی ارائه داده و در عین حال سازمان ضعیف‌تر میزان خدمات رایگان خود را کوتاه‌تر در نظر گرفته می‌شود.

دو نوع سازمان وجود دارد که تحت هیچ شرایطی حاضر به ارائه خدمات گارانتی یا وارانتی نمی‌باشند. ۱- سازمان‌هایی که دارای بنیه مالی ضعیفی بوده و قلیلی از مشتریان را به عنوان بازار هدف خود انتخاب کرده‌اند. ۲- سازمان‌هایی که به برند و محصول و کیفیت خود ایمان داشته و از راه ارائه ضمانت‌نامه بدنبال جذب مشتریان خود نیستند. برخی از خودروهای انگلیسی را می‌توان در این گروه قرار داد.

با این توضیحات، مشخص می‌گردد که میزان زمان وارانتی و Guarantee کاملاً اختیاری بوده و سازمانی که دوره‌ای را برای ضمانت‌نامه خود انتخاب می‌کند باید بین دو پارامتر نارضایتی مشتریان و یا هزینه‌های جل رضایتمندی به یک شاخص نرمال برسد.

** انواع ضمانت نامه 

  • ضمانت نامه شرکت در مناقصه

  • ضمانت نامه پیش پرداخت

  • ضمانت نامه حسن انجام کار

  • ضمانت نامه استرداد کسور وجه الضمان

  • ضمانت نامه گمرکی

  • ضمانت نامه تعهد پرداخت

  • ضمانت نامه تعویض کالا

 

فروشگاه اینترنتی باتری ماشین سبک-اول باطری
گارانتی باطری ماشین سبک و سنگین

 

گارانتی در ایران از چه زمانی شناخته شد؟

شاید بتوان گفت، ابزار گارانتی و تضمین کیفیت محصولات تولیدی در کشورمان هم اکنون تقریبا یک قرن قدمت دارد و ازیکی دو دهه اول قرن حاضر با ساخته شدن کارخانجات صنعتی در ایران و البته محصولاتشان Guarantee به عنوان یکی از حقوق مشتریان شناخته شده است. به عنوان مثال سال ۱۳۲۱ شمسی (۱۹۴۲ میلادی) این کلمه با ساخته شدن الکتروپمپ و پس از آن محصولات لوازم منزل در کارخانه ارج به عنوان یکی از قدیمی‌ترین کارخانجات تولید لوازم منزل بیشتر به گوش مصرف کنندگان ایرانی رسید، اما با ورود محصولات خارجی به کشور این کلمه برایمان آشنا و آشناتر و وارد فرهنگ لغت تجاری ما ایرانیان شد.

از آن پس با رونق صنایع و حضور محصولات داخلی مثل محصولات تراکتور سازی، ایران ناسیونال، کفش ملی و دیگر کارخانجات داخلی در بازار مصرف، گارانتی کاملا ایرانی شد و شکل و شمایلی داخلی به خود گرفت.

به جرات می‌توان گفت، پس از گذشت تقریبا یک قرن از ورود این کلمه به دایره لغات ما با وجود تصویب قوانین متعدد و گاه متناقض در این زمینه در واقع ضمانت اجرایی این کلمه در پایین‌ترین حد خود قرار دارد. نمونه بارز این مشکل در صنعت لوازم منزل و خودرو سازی ایران کاملا مشهود است که تقریبا باعث بی اعتمادی خریداران به این کلمه یعنی گارانتی شده است.

همین خلأ باعث ورود شرکت‌های واسطه‌ای جهت Guarantee کردن محصولات برخی کارخانه‌ها شده است. هرچند این گونه شرکت ها‌ی واسطه‌ای خیلی زودتر از ایران در بازار‌های خارجی فعالیت می‌کردند، اما این خلأ مجال حضور بیشتری به این قبیل شرکت‌ها را در بازار ایران داد به صورتی که هر روز شاهد ظهور یک نوع گارانتی با شرایطی متفاوت در بازار ایران بخصوص بازار موبایل و لوازم منزل هستیم. با این حال هنوز هم هیچ تضمینی برای ارائه خدمات آن‌ها نیست، اما بسیاری از کارشناسان این معضل را به دلیل نبود حضور نمایندگی رسمی از طرف شرکت‌های خارجی در ایران عنوان می‌کنند و به واقع هنوز معلوم نیست که پاسخگوی مشکلات فلان محصول خارجی یا حتی داخلی در ایران کدام شرکت گارانتی کننده هست.

چون یک محصول را با چند مدل گارانتی در بازار مصرف خواهیم یافت که واقعا هیچ توجیه و تعریفی برای این چند دستگی در بازار ایران نیست و همین موضوع میان خریداران سردرگم و ناراضی که هنوز هم به دنبال تضمین خریدشان هستند بسیار مشکل ساز شده است. به هر حال با حضور این گونه شرکت‌ها این واقعیت که Guarantee صرفا مخصوص وسایل و مصنوعات نوی کارخانه‌ها هست رنگ باخت و بازار مصرف را با پدیده‌ای به نام گارانتی محصولات دست دوم نیز آشنا کرد. این پدیده یعنی گارانتی محصولات دست دوم کارخانه‌ها در اوایل قرن ۲۱ به وجود آمد و مصرف کنندگان با این خدمات نیز آشنا شدند.

این ابداع جدید در کشور فرانسه باعث رونق تجارت لوازم دست دومی شد که هنوز در شرایط خوب و قابل استفاده ای قرار داشتند. همچنین فروش خودرو‌های کارکرده در سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۵ میلادی در این کشور رشد کرد، بنابراین به دلیل گارانتی شدن خودرو‌های تولیدی بین سال‌های یاد شده این کشور توانست فروش ۷ / ۴ میلیون دستگاه خودرو‌های کارکرده را به ۴ / ۵ میلیون دستگاه برساند. در صورتی که در همین مدت مشابه فرانسه توانسته بود فقط ۰۷ / ۲ میلیون دستگاه خودروی نو را بفروشد.

 

** انواع گارانتی

گارانتی تصریحی (بیان شده)

گارانتی صریح، عموماً ضمانتی است از طرف فروشنده محصول که در آن میزان کیفیت یا عملکرد آن محصول تضمین شده و مشخص شده تحت چه شرایطی آن کالا می‌تواند بازگشت داده شده، تعویض یا تعمیر شود. معمولاً این تضمین به عنوان فرم مخصوصی تحت عنوان وارانتی همراه با محصول خریداری شده تحویل داده می‌شود. البته در برخی موارد طبق قانون، وارانتی بر حسب ادعای کارخانه سازنده در مورد محصول آن قرار داده می‌شود، مانند ادعا‌هایی که در تبلیغات تلویزیونی برای معرفی محصول مطرح می‌شوند و باید این ادعا‌ها کاملاً مطابق کالای ارائه شده در بازار باشند.

معمولاً سند Guarantee به خریدار این تضمین را می‌دهد که محصول خریداری شده کیفیت خوبی داشته و کمبودی از نظر «مواد سازنده و طرز کار» نخواهد داشت. می‌توان برای خدمات نیز گارانتی صادر کرد. برای مثال تعمیرگاه ماشین ضمانت می‌کند تا ۹۰ روز بعد از خرید آن، گارانتی تعمیر خواهد داشت.

گارانتی تصریحی، می‌تواند به صورت لفظی و کتبی داده شود. در آمریکا فروشنده می‌تواند از جمله خاصی برای تبلیغ کالای خود استفاده کند که معمولاً از آن به عنوان تبلیغات پر سر و صدا یا غلو یاد می‌شود و خریدار تنها نمی‌تواند مبنای خرید کالا را بر پایه آن بگذارد. برای مثال «این چاقوی پوست کن بهترین چاقوی روی زمین است» مسلماً تنها یک غلو است و در عوض جمله‌ای مانند «این چاقوی پوست کن هرگز به تیز کردن نیاز نخواهد داشت» نوعی گارانتی تصریحی است که تا زمانی که از آن برای کار دیگری استفاده نشود، نیازی به تیز کردن نخواهد داشت. در برخی کشور‌های دیگر (مانند انگلستان، کانادا و تایوان) قوانین حمایت از مصرف‌کننده وجود دارند که مانع تبلیغات با واژه‌های غیرواقعی یا غیرقابل اثبات برای معرفی کالا می‌شوند.

برخی نیز با سوء استفاده از نام تجاری معروف دیگریGuarantee تصریحی صادر می‌کنند، که به آن «به نام دیگری معامله کردن» می‌گویند؛ در این حالت منبع و کیفیت کالا به درستی معرفی نشده‌ است.

گارانتی تلویحی (بیان نشده)

گارانتی تلویحی معمولاً در معاملات به کار می‌رود و با گارانتی صریح کمی متفاوت است. مثلاً در مورد Guarantee قابل فروش بودن در بازار، فروشنده ادعا می‌کند که نارنگی‌هایی که می‌خواهد بفروشد سالم هستند، اما اگر تنها ظاهر سالمی داشته باشند و از داخل گندیده باشند، آن را نقض کرده‌ است.

نوع دیگر گارانتی مطابقت با منظور خاصی است. مثلاً فروشنده گارانتی می‌کند که لاستیکی که برای خریدار می‌فرستد، مخصوص برف است و اگر این‌گونه نباشد، آن را نقض کرده و خریدار می‌تواند آن را پس بفرستد.

گارانتی مادام العمر

گارانتی مادام العمر نوعی گارانتی مطابق با طول عمر استفاده محصول در اختیار مشتری است. به این معنی که این Guarantee تا زمانی که محصول در اختیار مشتری است دارای گارانتی است که می‌تواند تا پایان عمر مشتری نیز باشد. به محض اینکه مالکیت کالا تغییر کند محصول فاقد گارانتی خواهد شد. سازمان‌ها به این ترتیب به دنبال جذب و وفاداری مشتریان خود هستند.

در تجارت خرده فروشی، لفظ Guarantee یا گارانتی مطول، به تضمین قابل اعتماد بودن محصول در شرایط استفاده معمولی اطلاق می‌شود. به آن گارانتی «مطول» می‌گویند چرا که شامل ایراد‌هایی که ممکن است بعد از زمان خرید ایجاد شوند نیز می‌شود. اگر این محصول در مدت زمان مشخصی بعد از خرید اشکال پیدا کند، کارخانه سازنده یا توزیع‌کننده باید آن را تعویض یا تعمیر کرده یا پول آن را پس بدهد. معمولاً در این حالت گارانتی شامل مسائلی مانند حوادث غیرمترقبه، استفاده اشتباه، خراب کردن تعمدی، استفاده تجاری یا مسائل این چنینی نمی‌شود.

در اغلب گارانتی‌ها، قسمت‌هایی که معمولاً فرسوده می‌شوند و باید بعد از مدتی استفاده تعویض شوند (مثل تایر ماشین) از گارانتی حذف می‌شوند. گارانتی مطول معمولاً روی قیمت کالا محاسبه شده یا هزینه اضافه‌ای برای آن اخذ می‌شود و می‌تواند گارانتی مادام العمر برای محصول به حساب بیاید.

شرکت‌های سازنده یا توزیع‌کننده معمولاً هزینه‌ای برای اجرای تعهد خود برای کالا‌های تحت گارانتی شان اختصاص می‌دهند. برخی شرکت‌ها نیز هستند که Guarantee مطول روی کالا‌های مشخصی ارائه می‌دهند که به عنوان بیمه قرارداد نیز شناخته می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.