معرفی خودروی وانت آریسان

وانت آریسان به عنوان جانشینی برای پیکان وانت، آمده تا با طراحی زیبا، امکانات خوب، ایمنی بالا و کیفیت سواری خوبی که دارد فروش خوبی را در بازار تجربه کند. وانت‌ها به‌عنوان خودروهایی که به‌ منظور حمل‌ونقل و بارهای سبک استفاده می‌شوند. در صنعت خودروسازی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

سگمنت وانت‌ها به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به:‌ وانت‌های بزرگ (Full-Size Pickup Truck) در دو نوع تک کابین و دو کابین، وانت‌های متوسط (Mid-Size Pickup Truck) در دو سری دو کابین و تک کابین و نهایتاً وانت‌های کوچک (Mini Pickup Truck) که معمولاً تک کابین هستند اشاره کرد.

تاریخچه وانت آریسان

نگاهی به تاریخچه این خودرو، این‌که از کجا می‌آید و وضعیت آن در بازار فعلی ایران انداخته و شما را با برخی مشخصات فنی این پیکاپ تازه‌وارد بازار کشورمان آشنا کنیم. وانت آریسان در ابتدا از سوی ایران‌ خودرو به‌عنوان جایگزینی برای پیکان وانت معرفی شد. خودرویی که سالیان متمادی در خطوط تولید این شرکت قرار داشت .

و همچون نیسان وانت نقشی انکارناپذیر در صنعت حمل‌ونقل کشور داشته است. در سال 1391 به دلیل امنیت پایین و وجود مشکلات متعددی که در پیکان باردو (پیکان وانت) وجود داشت.شماره‌گذاری آن توسط پلیس راهنمایی و رانندگی متوقف گردید و از همین رو تولید آن نیز متوقف شد. بعدها در اردیبهشت سال 92 شرکت ایران‌ خودرو با اعمال تغییراتی روی پیکان وانت (نصب سیستم ترمز ضد قفل و برخی تغییرات ظاهری) بار دیگر این خودرو را وارد بازار کرد.

نهایتا در اسفندماه سال 1393 ایران‌خودرو برای همیشه عطای پیکان وانت را به لقایش بخشید و وانت آریسان را جایگزین آن کرد. در اردیبهشت‌ ماه سال 1394 پس از افتتاح خط تولید پیکاپ آریسان، ایران‌خودرو به‌صورت رسمی اولین شرایط فروش این خودرو را اعلام کرد. با وقوع این اتفاق آریسان به بازاری وارد شد که به مدت 50 سال پیکان وانت به‌عنوان تنها نماینده ایران‌ خودرو در آن فعالیت کرده بود. با توجه به این موضوع آریسان وظیفه بسیار سنگینی به عهده داشت و باید تمامی توقعات خریداران را مرتفع می‌نمود.

بررسی خودرو وانت آریسان

وانت آریسان به یک پیشرانه 1.7 لیتری 4 سیلندر و 8 سوپاپ مجهز شده است که با کد OHVG II شناخته می‌شود، این پیشرانه همان مدل استفاده‌شده در وانت باردو بوده که توانایی تولید 86 اسب‌بخار قدرت در 5250 دور در دقیقه (بنزین)؛ 73 اسب‌بخار در 5250 دور در دقیقه (گاز)؛ 140 نیوتن‌متر در 3000 دور در دقیقه (بنزین) و128 نیوتن‌متر در 3000 دور در دقیقه (گاز) دارد.

توان خروجی پیشرانه آریسان از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. که به ‌نوبه خود نکته مثبتی محسوب می‌شود. پیشرانه آریسان از استاندارد آلایندگی یورو 4 برخوردار بوده و سیستم انژکتوری آن از نوع پاشش چندنقطه‌ای است. طبق اعلام رسمی ایران‌خودرو، شتاب صفرتا صد آریسان با سوخت بنزین در حد 12.7 ثانیه و با گاز در حدود 14 ثانیه است.