معرفی خودرو وانت باردو

وانت باردو

سال 1346 هجری شمسی، نقطه عطفی در تاریخ خودروسازی کشورمان بود، زیرا که در همین سال، مرکب نورسته‌ای پا به خیابان‌های شهر و دیارمان نهاد که تا دهه‌ها پس از آن نیز، صنعت موتوری سرزمینمان را از شمع وجود خود متأثر نمود. این نومولود «پیکان» نام داشت، محصولی از کمپانی روتس (ROOTS) بریتانیا. خودرویی که تولیدش وام‌دار دو تن از کارآفرینان به نام ایران‌زمین بود، نام‌آورانی به نام احمد و محمود خیامی.
ایران، تنها کشوری نبود که پیکان در آن تولید می‌شد، بلکه هم‌زمان این خودرو به انواع و اقسام نام‌ها من‌جمله روتس آرو، هیلمن هانتر، داج هاسکی و… در ممالکی همچون بریتانیا، ایرلند، نیوزلند و همچنین استرالیا و… به تولید می‌رسید.

بررسی خودرو وانت باردو

نسخه سدان پیکان در سال 1384 هجری شمسی از مدار تولید خارج شد، ولی نسخه وانت آن که نام «باردو» را بر پیشانی خود یدک می‌کشید تا یک دهه بعد هم روانه بازار می‌شد، اما چندی بعد و در اوایل سال 93، با نصب ترمز ABS و ایجاد تغییرات در سپر و چراغ های این خودرو ، باز به خط تولید ایران خودرو باز گشت و به عنوان ارزان ترین وانت بازار تا اسفند 93 عرضه شد. وانت باردو حدود 600 کیلوگرم ظرفیت جابجایی بار دارد ( با احتساب وزن سرنشینان ).

پس از توقف تولید باردو، وانت آریسان جایگزین این خودرو شد.و آریسان نامی بس بی‌هویت! جایش را پر نمود. البته این‌ها همه مانع از آن نشد که یاد و نام پیکان، در برخی از ممالک که مردمانش سخت به آن نوستالژی دارند فراموش گردد، یکی از این ممالک هم استرالیاست که سال‌های مدیدی در آن، خودروی مذکور با نام هیلمن هانتر به تولید می‌رسید. به‌تازگی، وانت پیکان باردو مورد توجه یکی از کارشناسان سایت «DRIVE» استرالیا واقع شد و در متنی طنز، نحوه ورود آن به بازار استرالیا تحت بررسی قرار گرفت.