معرفی خودروی پژو رانا

پژو رانا یکی دیگر از محصولات فیس‌لیفت شرکت ایران‌خودرو است . که اولین بار در سال 1388 از آن رونمایی شد. این خودرو در ابتدا قرار بود با قیمتی در حدود 10 میلیون تومان به بازار عرضه‌شده و جایگزینی شایسته برای پیکان باشد، اما در سال 1391 پیش‌فروش آن در حالی آغاز شد که قیمتی بالغ‌ بر 20 میلیون تومان برای آن تعیین‌شده بود!

این خودرو برپایه 206 صندوقدار شکل گرفته است و دقیقا از همان پلتفرم (X12) نیز بهره میبرد. به همین دلیل قطعات مشترک فراوانی میان این دو خودرو وجود دارد. نمای کلی رانا به گونه‌ای است که می‌توان گفت طراحان شرکت ایران‌خودرو سعی داشته‌اند. با ایجاد تغییراتی در ظاهر و داخل پژو 206 صندوقدار آن را ایرانیزه کرده و تبدیل به سدانی جدید کنند.

از سال 1391 تاکنون این خودرو در دو تیپ EL (پایه) و LX (فول) به بازار عرضه شد. که در حال حاضر تنها تیپ LX آن با امکاناتی همچون سنسور دنده‌عقب، نمایشگر دمای محیط و نمایشگری روی داشبورد به حیات خود ادامه داده است.

نقد کارشناسی رانا

رانا در نگاه اول سدانی مدرن و زیبا به نظر می‌رسد که تماما زیر نظر مهندسین ایران‌خودرو طراحی و تولیدشده.اما اگر کمی به آن دقت کنید به‌راحتی می‌توانید به شباهت‌های این خودرو با 206 صندوقدار پی ببرید.

نمای جلویی این خودرو نسبت به گذشته کاملا متحول شده و به واسطه طراحی نسبتا خشن چراغ‌ها و سپر جلو، نسبت به خودرو پایه زیباتر به نظر می‌رسد. نمای جانبی رانا دقیقا بخشی است که کمترین میزان تغییرات را تجربه کرده و همچون SD206 از ضعف‌های طراحی بسیاری رنج می‌برد. البته نباید فراموش کرد نمای جانبی رانا به لطف طرح جدید آینه‌ها و زه‌های کنار درب، کمی زیباتر از 206 صندوقدار به نظر می‌رسد. چراغ‌های پشتی خودرو از طراحی زیبایی برخوردار هستند که در ترکیب با طرح جدید سپر خودرو هماهنگی مناسبی را در چشم بیننده پدید می‌آورند.

درمجموع می‌توان گفت که شرکت ایران‌خودرو سعی داشته همچون اغلب محصولاتی فیس‌لیفتی که تاکنون تولید کرده است،با صرف کمترین هزینه تغییرات بزرگی را در 206 صندوقدار ایجاد کرده و آن را تحت نامی جدیدی به بازار عرضه نماید.