معرفی خودرویی چانگان

چانگان
شاید سالهاست که از حضور برندهای چینی در بازار ایران میگذرد؛ ایده ای که به لطف تحریم های بین المللی قوت گرفت و با حضور برندهای متعدد در بازار ایران عملی شد.
اما آنچه که به وضوح مشخص است این خودروسازان در زمانی وارد بازار ایران شدند؛ که در حال سپری کردن دوره رشد خود بودند و نسل طراحی آنها وارد دوره ای شده بود؛ که با استراتژی قیمت و طراحی ظاهری نسبتا مطلوب در کنار آپشن های پر زرق و برق توانست. مطلوبیت قابل توجهی را در غیاب برندهای خوش نام و قوی بین المللی در بازار ایران به خود جلب کند.

هر چند فصل مشترک این خودروسازان با خودروسازان ایرانی را باید در کیفیت نسبی پایین محصولاتشان جستجو کرد، اتفاقی که طعم قیمت ارزان این خودروها در کنار مزیت های فوق را به طعم تلخ سرویس و پشتیبانی ضعیف(نبود قطعات در بازار) و گرانی قطعات بدل کرد. اتفاقی که در برندهایی که با مشارکت شریک ایرانی صورت گرفته کم رنگ تر بوده و پشتیبانی نسبتا مناسبی از سوی شرکای ایرانی این برندها، با توجه به گستره بسیار بالای شبکه خدمات پس از فروش مشاهده میشود.

بررسی خودروی چانگان

یکی از برندهای نسبتا متفاوت در این زمینه چانگان است؛ که سایپا را بعنوان شریک خود در بازار ایران انتخاب کرد؛ و دو محصول را به عنوان گزینه های سدان و شاسی بلند(کراس اور) در بازار ایران در نظر گرفت.

از این دو بار نیز بحث فعالیت این شرکت در ایران مطرح شده بود. ابتدا در اوایل سال 87 شرکت
بنیان توسعه صنعتی پارس اعلام کرد که شرکت خودروسازی چانگان قصد دارد؛ از سال آینده یکی از محصولاتش به نام «بی‌نی» (BENNI) را در ایران تولید ‌کند.

بار دوم زمانی بود که ایران خودرو برای جایگزینی «پیکان» محصولی از شرکت «چانگان چین» را مطرح کرد؛ که با مخالفت شدید وزیر وقت صنعت(محرابیان) مبنی بر عدم تولید خودروهای چینی در ایران مواجه شد.

اما چانگان که پیشینه آن به شرکتی که در سال 1862 در شانگهای در زمینه تسلیحات تاسیس شد؛باز میگردد به اولین فعالیت خود در زمینه خودرو را در سال 1950 با تولید و مونتاژ جیپ با نام YANGTZE RIVER (رودخانه یانگ تسه) آغاز کرد.

در طول سال های بعد شرکت به تولید کامیونت و ون پرداخت؛ و شاید جدی ترین فعالیت شرکت را باید در دهه هشتاد میلادی جستجو کرد؛ که سرآغاز همکاری این شرکت با سوزوکی به منظور انتقال فناوری های نوین بود و از سال 1983 شروع و تا به امروز ادامه دارد.

این شرکت همکاری با فورد، مزدا و سیتروئن را نیز در کارنامه خود دارد. ماهیت فعلی شرکت دولتی است و در رده چهارم از لحاظ تولید در کشور چین قرار دارد.

همانطور که اشاره شد فعالیت چانگان در ایران در سال 2014 و با سایپا و دو خودروی چانگان ایدو و CS35 شکل گرفت.