معرفی خودرو کامیون

خودرو کامیون(Truck)

کامیونی با کفة بارگیر طویل و مجزا که به پشت آن بسته می‌شود جهت حمل بارهای حجیم و سنگین.
وسیلة باربری چرخ داری که آن را به پشت ماشین یا تراکتور می‌بندند و می‌کشند.

با توسعه صنعت باربری در جهان پس از خاور و Truckهای مربعی کوچک نوبت به عرضه Truckهای ۶ چرخ (تک) و ۱۰ چرخ (جفت) شد.

اولین کامیون تک در ایران

از اولین Truckهای باربری در ایران مرسدس بنز سری ال بوده که از سال ۱۹۵۹ میلادی تولید آنها آغاز شد. این مدل کامیون ها در ایران با نام بنز مایلر نیز شناخته می شود. این Truck از نوع ۶ چرخ یا همان کامیون تک می باشد.

اولین Truck جفت در ایران

 کامیون بنز ۲۶۲۴ نیز جز اولین Truckهای ۱۰ چرخ یا Truck جفت در ایران بود. این مدل هم اکنون توسط ایران خودرو تولید و عرضه می شود و با نام (( ۱۰ چرخ ۲۶۲۴ دماغ کوتاه)) بین کامیونداران شناخته می شود.

انواع کامیون تک و جفت

  Truckهای تک و جفت به ترتیب قابلیت حمل بارهایی تا ۱۰ تن و تا ۱۵ تن را دارند و بسته به نوع بار به ۵ دسته ی اصلی مختلفی تقسیم می شوند: Truck باری، کامیون مسقف، Truck یخچالی، کامیون بغل بازشو و Truck کمپرسی. در ادامه این مدل ها را بیشتر بررسی می کنیم.

Truck باری

Truck باری در هر دو نوع ۶ چرخ و ۱۰ چرخ از متداول ترین مدلی می باشد که برای حمل و نقل بار استفاده می شود. این Truckها معمولا یک جعبه بار ساده دارند که کاملا روباز است و برای حمل بارهایی مثل میوه ها (در مسافت کوتاه)، آهن آلات و مصالح ساختمانی بکار می روند.

کامیون مسقف

Truckهای مسقف برای حل مسئله نگهداری بهتر بار و همینطور محافظت کامل آنها در برابر باد و باران شدید طراحی شدند. این کامیون ها اغلب از قسمت های ضربه گیر در بخش های داخلی خود استفاده می کنند تا ضربه های وارد شده در جاده به بار آنها منتقل نشود. از متداول ترین بارهای این Truckها اثاثیه منزل، وسایل شکستنی و پوشاک می باشد.

Truck بغل بازشو

متداولا درب Truckها در عقب آنها قرار میگیرد و این کار به عنوان یک اصل قرار گرفته بود. ولی با توجه به انواع بارها و نیازهای بازار این سنت شکسته شد و Truckهای بغل بازشو طراحی شدند. مزیت اصلی این Truckها بارگیری راحت و آسان آنهاست که محبوبیتشان را برای کامیونداران بالا برده است.

کامیون کمپرسی

با توجه به ماهیت بارهایی مثل شن، ماسه و بعضی مصالح ساختمانی ضرورت بوجود آمدن Truckهای کمپرسی کاملا لمس می شود. این کامیون ها از یک اهرم جک در قسمت باری بهره می برند. این اهرم جعبه بار را سر و ته کرده تا بار آن براحتی تخلیه شود.

Truck یخچالی

بعضی از بارها با توجه به ماهیت خود نیازمند مراقبت خاصی دارند و در دمای خاصی شروع به فاسد شدن می کنند. از سوی دیگر انتقال بعضی میوه های از بخشی از کشور به بخش های دیگر دردسرهای زیادی دارد. برای این نوع بارها از Truckهای یخچالی استفاده می کنند. این Truckها در واقع مدل خاصی از Truckهای مسقف هستند که به یک سردخانه داخلی مجهز هستند و قابلیت تنظیم دمای داخل جعبه بار را فراهم می کنند.